Activitats de desenvolupament
Activitats de desenvolupament

Activitats de desenvolupament

Activitat 1: COMPORTAMENT AL SORTIR DE FESTA

A partir de la visualització dels següents vídeos, reflexioneu al voltant d’aquest tema responent a les qüestions plantejades i creeu un debat per parlar-ne.

“Portar moto requereix atenció i seny”.

"Alcohol i benzina no combinen bé"

A continuació, es convida a tota la classe a reflexionar al voltant d’aquest tema contestant una sèrie de qüestions:

  1. Us han fet algun cop un control d’alcoholèmia? Què vau sentir? Per què? Estàveu nerviosos esperant el resultat? Sabíeu si el conductor havia begut? 

  2. Creieu que són importants aquests tipus de control? Per què? Quines conseqüències del consum d’alcohol coneixeu a l’hora de conduir? I dels diferents tipus de drogues?


Un cop contestades les diferents qüestions, es procedeix a fer un debat sobre els següents plantejaments:

http://www.gencat.cat/transit/edums_cataleg/FITXERS/files/marxa/video02.html

http://www.gencat.cat/transit/edums_cataleg/FITXERS/files/marxa/video03.html

Desenvolupament del debat:

  1. Per grups reduïts de 4 o 5 persones, demaneu que redactin diferents arguments segons el que faria cada membre del grup i el perquè.

  2. Un cop tots els grups tenen els seus arguments, es procedeix a fer el debat general, posant en comú els diferents arguments que han sorgit.

  3. Per finalitzar, amb l’ajuda del conductor del debat, es repassen una per una les propostes que han sorgit i s’analitzen per veure si hi ha o no factors de risc que puguin provocar un possible accident. 


Activitat 2: NOVES ACTITUDS

Proposta perquè els i les joves reflexionin sobre quines són les noves actituds que hauran de tenir com a futurs conductors/es, vianants o passatgers/es per aconseguir una nova mobilitat que té per objectiu l’accidentalitat zero.

Visualització del vídeo “Accident tipus d’un jove conductor”, per plantejar el repte sobre quines noves actituds hem de generar perquè l’accidentalitat sigui zero.

A continuació, es consulta el document que mostra la seqüenciació temporal de l’accident mostrat al vídeo, i les possibles lesions que poden tenir el pilot i copilot després d’haver patit l’accident.
Seguidament, es proposa als participants treballar per grups reduïts de 4 o 5 persones, per tal de generar un nou model d’actituds vers la mobilitat, sobretot entre els més joves, ja sigui com a conductor/a, passatger/a o com a vianant. Per fer-ho, utilitzem la tècnica “World Café” de Design Thinking.

El disseny de l'activitat està previst perquè es donin rondes de conversa entre 4 o 5 persones al voltant d'una taula i al mateix temps que existeixi una interconnexió amb la resta de taules en anar variant de companyes i companys en cada ronda.

En cadascuna de les taules estarà la figura del moderador/a, el qual dinamitzarà la taula en la qual està present al llarg de tota la sessió. Aquesta persona és l'única que no varia de taula en tota la dinàmica. La resta anirà passant per les diferents taules disposades en el lloc.

Cadascuna de les taules, haurà d'abordar les dues preguntes que s'exposen a continuació:

  1. T’agradaria arribar a l’objectiu d’accidentalitat zero?

  2. Quines actituds podríem modificar per arribar a aquest objectiu?


En primer lloc es planteja la primera pregunta. Aquesta consta de dues rondes de conversa, cadascuna de 10 minuts. En completar la ronda inicial de conversa, de la primera pregunta, el moderador acomiada als participants de taula. Aquests posteriorment, porten a una altra taula, idees, temes i preguntes clau per a les seves noves converses. En aquesta segona ronda es continua amb la primera pregunta durant 10 minuts més. Una vegada finalitzat el temps es passa a la segona pregunta mitjançant la mateixa dinàmica que en la primera, dues rondes de 10 minuts.

En finalitzar es durà a terme la posada en comú per part de les persones moderadores. Aquestes exposaran, seqüencialment, durant 3 minuts els aspectes més rellevants que han recollit en una fulla de conclusions. L'objectiu és que tots els participants coneguin els arguments que en cadascuna de les taules apareixen, per respondre a cadascuna de les qüestions plantejades.
Activitat 3: PACTE SOCIAL

Activitat per reflexionar sobre les possibles implicacions de diferents sectors de la societat (la família, el sector de la comunicació, les autoescoles, el sector de la política, els joves) a l’hora de reduir o evitar els accidents de trànsit.

Per començar l’activitat es visualitzen els vídeos “Pacte social per la seguretat viària” i “Consciència del risc”. 

A continuació, es llegeix l’anunci d’una notícia relacionada amb els morts en accident de joves de 18 i 19 anys. L’anunci, el trobarem en format PDF, d’aquesta manera es pot imprimir per fer una lectura individual.
Seguidament, es proposa dividir la classe en 5 grups, cada un dels quals tindrà un rol diferent: joves, publicistes, polítics, famílies i autoescoles.

Per conèixer les instruccions de treball de cada grup accedim al document “instruccions” que surt com a document adjunt en PDF. La finalitat del joc és que cada grup ha de proposar, des del seu rol, cinc mesures per aconseguir un objectiu: reduir l’accidentalitat entre els joves.
Finalment, es proposa que cada grup creí una infografia amb les seves 5 millors mesures per exposar-la a la classe.