Activitats d'introducció
Activitats d'introducció

Activitats d'introducció

Activitat 1: L’ANÀLISI

A partir de l’anàlisi dels següents gràfics sobre l’accidentalitat entre els més joves, contesta les següents preguntes. 

  1. Observa el gràfic 1. Compara el nombre de joves morts i ferits greus en accident de trànsit a Catalunya a l’any 2005 i a l’any 2015. Quina ha estat la diferència?

  2. Observa el gràfic 2. La taxa de reducció de la sinistralitat dels joves és major a la de la resta d’edats. Aquest és un aspecte positiu o negatiu? Argumenta la resposta.

  3. Observa el gràfic 3. En quina posició es troba Espanya en la taxa de risc de patir un accident en comparació amb la resta de països d’Europa? És positiva o negativa aquesta posició?

  4. Tenint en compte les dades que has observat en els gràfics, com creus què ha evolucionat durant aquests últims anys l’accidentalitat entre els més joves a Catalunya?

  5. Ara observa el gràfic 4. Creus que la problemàtica d’accidentalitat entre els més joves s’ha solucionat?


Activitat 2: LES CAUSES

Observa les següents dades sobre les principals causes que provoquen els accidents de trànsit entre els més joves, i digues si les següents afirmacions són certes o falses. 

  1. El risc més elevat de patir un accident es concentra a les nits, tant els feiners com especialment els caps de setmana i festius, ja que els controls amb resultat positiu en aquests períodes superen àmpliament els que es registren durant les hores del dia.

  2. Molts dels accidents amb víctimes mortals i ferits greus que succeeixen a la via pública no tenen com a circumstància concurrent el consum d’una o més substàncies psicotròpiques moments abans de l’incident.

  3. El cànnabis és la substància més present en els controls de trànsit fets als joves de 18 a 24 anys.

  4. Conduir amb una alteració de conducta limita la capacitat de percepció i d’actuació i alhora aboca necessàriament a comportaments més arriscats que augmenten la probabilitat d’accident.

  5. Les distraccions també són una de les principals causes d’accident entre els joves i la població en general.


Activitat 3: DETECTEM ELS FACTORS DE RISC

Visualitza el vídeo i a continuació realitza les següents activitats.
Amb tot el grup/classe, feu un brainstorming sobre que us inspira la paraula “adrenalina”. A continuació, creeu una definició del que significa “adrenalina” per a vosaltres i exposeu situacions personals i vivències en què heu experimentat el gust de l’adrenalina.

Per grups reduïts, observeu els diferents factors de risc que poden provocar un accident i relacioneu-los amb les seves possibles conseqüències.